fbpx
GRANOLLERS

FIRA EXPOSICIÓ
Economia Verda i Circular

26-29 de maig de 2022

La xarxa Parc de les Olors: Un model de desenvolupament rural sostenible per sumar passions aromàtiques i millorar el món

20 de gener de 2022 by EVC
parc-olors-fira-asecnsio-granollers-2-1200x675.jpg

Si alguna cosa hi ha  al nostre país és terra erma, antics camps de cultiu que es van abandonar en el seu moment perquè no eren rendibles.  Però aquestes terres són aprofitables per fer-hi un Parc de les Olors.

Podem veure un Parc de les Olors com un  enclavament singular de cultiu d’una gran biodiversitat ( més de 100 espècies), on es generarà un valor agrícola i alhora un servei a la societat amb un bon funcionament de l’ecosistema, tant vegetal com de la fauna insectívora. Pensem en les abelles, amb les papallones … .I al seu torn també és un bon lloc per afavorir que les persones (siguin escoles, grups familiars, turistes, o veïns del propi parc) puguin retrobar-se i reaprendre de la natura. Per això cada parc es converteix en un espai educatiu a més de productiu, que ofereix visites guiades, tallers, experiències…. No es tracta d’un parc temàtic, es tracta de preservar el valor del que és autèntic, de l’escala humana i de generar entorns rurals amb l’encant de l’essencial i alhora complex món de l’agroecologia..

Parc de les Olors Ascensió Granollers

“Parc de les Olors” actualment és un projecte de desenvolupament rural sostenible basat en el cultiu  Agroecològic de Plantes Aromàtiques i Medicinals amb quatre idees base que li donen identitat i fortalesa:

• ELS VERBS COL·LABORAR I COMPARTIR COM A BASE DE L’ACCIÓ: LA XARXA.

• EL CAMP COM ECOSISTEMA : AGROECOLOGIA

• LA INNOVACIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE PRODUCTES QUE VALORIN EL NOSTRE PATRIMONI VEGETAL : TRAÇABILITAT I ECONOMIA CIRCULAR

• LA DIVULGACIÓ COM A EIX PER FOMENTAR CONSCIÈNCIA, SALUT I BENESTAR EL POTENCIAL DE L’ORGANITZACIÓ EN XARXA.

Sota una mateixa marca i un mateix model de negoci, amb una organització en xarxa, on uns serveis centrals són el nucli motor de la innovació i garantia d’un creixement orgànic de la idea, ens convertim en un model de desenvolupament rural amb un potencial molt gran. La idea és anar ampliant la xarxa i adaptar el model a altres entorns geogràfics i culturals. I tot això sense renunciar a l’autonomia i a la identitat de cada parc.Cada parc compta amb més de 60 espècies diferents al seu jardí visitable i productiu. Aquest jardí es dissenya segons un discurs didàctic també específic. Paral·lelament es fa producció programada de diferents espècies per aplicar a productes de la xarxa o bé per vendre a empreses col·laboradores de la mateixa.  I alhora, cada parc  compta amb una agrobotiga on comercialitzar els productes de la xarxa .La idea és que el treball en xarxa reforci la iniciativa individual, sense limitar-la.

“Amb la suma de molts petits podem arribar a ser grans.”

ELS NOSTRES PARCS COM ENTORN AGROECOLÒGIC Les transformacions que els humans fan del seu entorn sovint no són producte d’una reflexió meditada, atenent els efectes negatius que podem produir en el medi ambient. De fet l’agricultura en conjunt té molt d’agroindústria.  Per això quan vam plantejar el model d’agricultura per a la nostra xarxa, no vam dubtar en  l’orientació. Volem que la nostra intervenció en el medi respongui a l’agroecologia. I les Plantes Aromàtiques i Medicinals ens hi ajuden força perquè la major part d’elles són plantes vivaces, el que vol dir que no les hem de plantar cada any i per tant ajuden a fixar el sòl, regenerar-lo i evitar l’erosió. A més funciones com a protectores de plagues i afavoreixen la biodiversitat.

“L’agroecologia suposa actuar en el medi aplicant una mirada integral del conjunt de l’entorn com a ecosistema,”


LA INNOVACIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE PRODUCTES EN COL·LABORACIÓ AMB LES EMPRESES DE L’ENTORN
El mercat de les PAM com a matèria primera de la indústria alimentària, cosmètica, farmacèutica, perfumera…està molt orientat a comprar a grans distribuïdors que alhora compren la planta o els olis essencials molt lluny del nostre país, valent-se del mercat globalitzat. Però en els darrers anys comença a veure’s un canvi de perspectiva. Comença a valorar-se la traçabilitat del producte, el impacte ambiental en el transport, a valorar un cultiu ecològic i proper que garanteix l’origen i la qualitat del producte. I en aquest context Parc de les Olors suposa una proposta molt atractiva. És molt ampli el marc de possibles empreses que poden trobar en el nostre projecte un entorn creatiu i productiu per ajudar-los en el desenvolupament de nous productes, alhora que els podem aportar un bon producte i un entorn de Responsabilitat Social Corporativa i Ambiental interessant.

Pilar Comes Solé, impulsora i coordinadora de la xarxa

 

 

EVC